Sidor

torsdag 15 november 2012

Marängtårta med lemoncurd


Min andra födelsedagstårta blev en marängtårta med lemoncurdfyllning, hallon, kiwi och banan. Jag tycker att det är svårt med maräng ibland för oftast så blir den vit och sådär frasig utanpå och seg inuti som man vill ha den men trots att jag använder samma recept och gör på samma vis får den ibland lite färg, blir ljust brun och mest seg och mjuk. Jag förstår inte varför. Är det någon som har samma problem och kommit på en lösning får ni gärna hojta!

Marängtårta tycker jag annars är supergott, lite mer maräng än en pavlova och fast det i princip är samma grej så blir det annorlunda. Är för övrigt alltid uppskattad! Jag använde hallon, kiwi och banan i min tårta, det som är så bra med den här typen av tårta är att man kan ha på precis vad man vill! Det är dock viktigt att lägga ihop tårtan så sent man kan så att marängen inte blir tråkig av fyllningen.

Marängbotten (1 styck)
4 äggvitor
3 dl strösocker
2 tsk citronsaft
(50g mörk choklad)

Vispa äggvitorna till ett skum. Fortsätt vispa över ett vattenbad och tillsätt sockret lite i taget. Tillsätt även citronsaften. Vispa tills marängen är slät och glansig, ta sedan bunken från vattenbadet och vispa tills marängen svalnat. Om man vill ha choklad i så smälter man den nu och vänder i den lite slarvigt i marängen. Bred ut marängen på ett bakplåtspapper i önskad form. Jag gjorde en rektangel. Grädda längst ner ugnen i 75 grader, 1½ timme.

Fyllning
4 dl grädde
2 dl lemon curd

Vispa grädden och blanda i lemon curd lite slarvigt.

Bred på lemoncurd-grädden på en marängbotten, ha på valfri mängd och sort av frukt. Placera den andra marängbotten ovanpå. Smält lite choklad och droppa över med en sked.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...