Sidor

tisdag 28 augusti 2012

The ultimate chocolate chip cookie



Jag minns att Danielle på Heavenly Cupcake i något av sina inlägg hade testat en cookie scoop och uppmanade alla som skulle besöka USA att köpa med sig en hem. Så när jag bodde i USA och sprang på en sådan i en köksbutik köpte jag en för att testa. Eftersom den här typen av kakor är väldigt amerikanska och säljs överallt i USA, oavsett om det är färdigbakade i affären, eller köpt kakdeg att grädda själv eller nybakade från små cafeér längs boardwalken. Därför är det starkt förknippat med min tid i USA och passar bra som mitt bidrag till Månadens sötsak där temat är Reseminnen.

I New York Times publicerades för 4 år sedan receptet på "The ultimate chocoloate chip cookie" som jag ju blev tvungen att testa! Eftersom jag inte hade denna bloggen då så glömde jag liksom bort det där receptet ända tills jag rensade bland mina bokmärken här på datorn och hittade det igen. Och eftersom jag nu har min cookie scoop som jag ännu inte testat så är det givet vad jag kommer ta med till bästa vännen för myskväll idag!

Jag tog undan hälften av smeten och hade i kakao också för att jag tycker faktiskt ändå att double chocolate chip är ännu godare. Gör man det så ska man ta lite mindre mjöl dock eftersom de inte flöt ut lika mycket som de utan kakao.

Chocolate Chip Cookies (14 st med en medium scoop som håller 1½ msk)

100 g smör
1 dl strösocker
1 dl råsocker (eller ljust muskovadosocker)
1 ägg
3 ½ dl vetemjöl
1 ½ tsk vaniljsocker
½ tsk bikarbonat
½ tsk bakpulver
0,75 tsk salt
200 g choklad
½ dl hackade hasselnötter

Vispa de två sockersorterna och smöret poröst. Tillsätt ägget och rör ihop. Tillsätt resten av ingredienserna förutom chokladen och nötterna. Rör till en jämn smet. Ha i hackade nötter och hackad choklad. Använd skopan till att fördela kakdegen på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ugnen i 15 minuter i 175 grader.

Double Chocolate Chip Cookies

100 g smör
1 dl strösocker

1 dl råsocker (eller ljust muskovadosocker)
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 ½ tsk vaniljsocker
2 - 2½ msk kakao
½ tsk bikarbonat
½ tsk bakpulver
0,75 tsk salt
100 g mörk choklad
100 g vit choklad
½ dl hackade hasselnötter


Gör som med vanliga chocolate chip cookies ovan.

Söta saker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...