Sidor

måndag 13 augusti 2012

Lite nyttigare scones


Jag älskar scones men tycker ofta att de känns lite för "vita", så när jag gör scones brukar jag ha i vad jag nu hittar i skafferiet, t.ex. dinkelmjöl, grahamsmjöl, råg/vetekross, linfrö, havregryn etc. Man kan byta ut och lägga till precis som man vill. Man kan också bara använda vetemjöl om man vill det (4 ½ dl tar man då), eller 2 ½ dl vetemjöl och 2 dl grahamsmjöl/rågmjöl eller vilket mjöl man vill om man inte har allt det andra eller om man tycker att det räcker med nyttigheter. 

Scones  - Min variant (2 kakor)
50 g smör
2 dl vatten
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 dl dinkelmjöl
½ dl rågkross
2 msk linfrö
2 msk vetegroddar
2 tsk bakpulver
2 krm salt

Basrecept
4 ½ dl vetemjöl
50 g smör
2 dl vatten eller mjölk
2 krm salt
2 tsk bakpulver

Blanda ihop de torra ingredienserna. Ha i smöret i tärningar och arbeta in i degen. Tillsätt vattnet och arbeta in. Forma till två runda "kakor" på en bakplåtsklädd plåt. Nagga med gaffel och skåra i fyra delar. Grädda i ugn i ca 10-15 minuter, 2250 grader. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...