Sidor

torsdag 26 juli 2012

Marsipanglass



Vi fortsätter på glasspåret nu när det fina vädret faktiskt har kommit till Lund. Det fanns lite marsipan kvar i kylen som jag bestämde mig att göra glass på. Lite halvt skeptisk måste jag erkänna. Men jag blev överraskad, för den blev väldigt god och len. Jag hade i 25 gram hackad mörk choklad i slutet också för att bryta av lite. Smeten blev inte helt fast i glassmaskinen så jag lade över det i en burk för vidare frysning i kylen.


Marsipanglass


100 g marsipan eller mandelmassa
1 dl vatten
1 dl mjölk
2 äggulor
1-2 tsk vaniljsocker
2 ½ dl vispgrädde

Mixa marsipan/mandelmassa och vatten till en jämn smet. Vispa äggulor och vaniljsocker och tillsätt sedan mjölk och marsipansmet. Häll i vispgrädden sist, efter att du slutat vispa. Kör i glassmaskin och häll sedan över i en bruk och sätt in i frysen ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...