Sidor

måndag 23 juli 2012

Chokladbröd



Dessa kakor är starkt förknippade med min barndom och speciellt min mormor. Hon bakade dem väldigt ofta och de blir aldrig så goda som när hon bakade dem, trots att det är samma recept som används. Chokladbröd kallas de med mormors sirliga handstil, men jag antar att om jag säger chokladkakor så säger det lite mer om vad de faktiskt är. Dessa blir mitt bidrag till Månadens Sötsak där temat för juli är Hemifrån.

Chokladbröd
200 gram smör
2 ½ dl strösocker
5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 ägg

Pensling: 1 ägg + pärlsocker

Låt smören bli mjukt. Blanda samman de torra ingredienserna. Tillsätt ägget och smöret. Blanda samman till en smidig deg. Dela i 6 delar och rulla till fingertjocka rullar. Lägg över på två plåtar och platta till dem. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda migg i ugnen 200-225 grader i 10-15 minuter. Låt längderna svalna och skär sedan i lite sneda bitar medan de fortfarande är lite mjuka.

Söta saker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...