Sidor

tisdag 3 juli 2012

Välkommen hem-tårta med jordgubbar och dulche de leche



I lördags kom jag hem från mitt år i San Diego. Efter att ha skrivit mina sista finals, och turistat i Boston och New York i 2 veckor var det dags att komma tillbaka till Sverige igen. Min mamma överraskade med en välkommen hem-tårta från Icas kalasbra tidning Buffé. Den var mycket mycket god och väldigt lättgjord. Dulche de leche är ju verkligen supergott och det går att få vilken konsistens man önskar, till den här tårtan vill man nog visserligen ha den lite fastare så den inte rinner. Förhoppningsvis kommer jag igång med bakandet igen och kan förse er med lite nya och roliga recept!

Tårta med dulche de leche och jordgubbar
1 burk sötad kondenserad mjölk
150 g smör
300 g digestivekex
1-2 dubbeldaim
3 dl vispgrädde
1 liter jordgubbar

Börja med dulche de leche: Ta av pappret på en burk kondenserad mjölk. Lägg burken oöppnad i en kastrull med vatten och låt koka. Burken måste hela tiden vara täckt med vatten! Låt koka utan lock i 1½-3 timmar. Ju längre man kokar burken desto fastare blir kolasåsen. Låt burken svalna helt innan den öppnas. 


Mixa digestivekexen till smulor och blanda med smält smör. Tryck ut i botten på en springform. Ställ i kylen ca 1 timme. Vispa grädden och blanda med 2/3 av krossad daim. Bred på dulche de leche på digestivebottnen och bred sedan på grädden. Toppa med jordgubbar och resen av daimkrosset.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...