Sidor

tisdag 10 mars 2015

Chocolate nice cream



Som ni vid det här laget vet så fryser jag in de bananer som har sett sina bättre dagar. När jag var liten brukade mamma doppa frusen banan i mörk choklad och det blev som en glasspinne. Nu slantar jag upp dem innan jag styckfryser dem och mixar sedan med andra sorters frukt eller bär, t.ex. med mango eller olika bär som blåbär/hallon eller hallon/lingon. Av någon anledning så känns saker som smakar choklad ofta mer onyttigt. Den här varianten av nice cream är ett exempel på det, nice cream med bär kan jag lätt äta till frukost men den här med chokladsmak äter jag oftast vid tillfällen istället för glass eller något annat sött. Och tänk att kunna få äta chokladglass som är så lätt att göra och endast kräver två ingredienser! Och du kan dessutom styra hur mycket choklad du vill att det ska smaka. 

Chocolate nice cream (1-2 portioner)
2 frusna bananer
1-2 msk kakao (beror på hur stark chokladsmak du vill ha)
ev. en skvätt mjölk (valfri sort, men hasselnötsmjölk gör sig fantastiskt bra i kombinationen)

Låt bananerna tina något, särskilt om du använder mixer, matberedare brukar klara det ändå. Mixa bananer med kakao tills det blir glasskonsistens. Tillsätt eventuellt lite mjölk om det inte går ihop. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...