Sidor

tisdag 21 februari 2012

Semlor


I år blir det nog inte någon semla för mig...Jag tänker inte ge mig på att baka vetebullar här i USA, och jag har inte sett mandelmassa i affärerna. Kanske kanske tar jag en tur till IKEA och ser om de har något där. Men jag tyckte ändå att det var läge att lägga upp recept på semlor idag när det är fettisdag. Här firar man istället Mardi Gras, vilket är franska för fettisdag, med en parad och färgglada plasthalsband. 

Dessa semlor bakade jag förra året, jag använde mig av Leila Lindholms recept på vetebullar. Jag tycker att det här receptet passar bra till allt möjligt, kanelbullar, vetekransar m.m. Eftersom man inte smälter smöret utan har i det i degen i tärningar så blir degen smidigare och mjukare. 

Hur man sedan vill äta sin semla är ju väldigt individuellt, jag brukar gröpa ur så mycket av bullen som möjligt och blanda det med mandelmassa och lite vispad grädde eller mjölk. Jag har inga mått på hur mycket av varje jag tar, utan blandar tills jag tycker det blir lagom. Gör helt enkelt som du själv känner för! 

Vetebullar
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk 
50 g färsk jäst
1.5 dl strösocker
0.5 tsk salt
150 g mjukt smör
1 st ägg
1-1.2 l vetemjöl 


Mal kardemummakärnor i en mortel. Värm mjölken tillsammans med kardemumman tills den är ljummen. Smula jästen i en bunke och lös upp i mjölken. Tillsätt salt, socker, ägg och tärnat smör. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. Jäs under bakduk i bunke till dubbel storlek, i cirka 40 minuter. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och baka ut till släta bullar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i cirka 30 minuter. Baka bullarna i ugnen ca 8-10 minuter i 200 grader. 


Till semlorna behövs sedan vispad grädde, mandelmassa och florsocker. Jag tycker det blir finast att spritsa på grädden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...