Sidor

onsdag 28 maj 2014

Kalljästa frukostbullar



Har haft lite (ganska mycket) bloggtorka på sistone, jag har inte bakat så mycket alls men jag har lite på lager från tidigare som kanske kommer att dyka upp här.

Jag älskar att få nybakat bröd till frukost och ett perfekt (och väldigt enkelt och smidigt) sätt att få det är att använda sig av en kalljäst deg. Den här degen kan varieras hur mycket som helst, i just de här bullarna har jag dinkelmjöl och havregryn men jag har tidigare gjort en variant med rågmjöl.

Kalljästa dinkelbullar med havre (ca 10 st)
12 g jäst
5 dl kallt vatten
1 msk olja
1½ tsk salt
1 dl havregryn
2 dl dinkelmjöl
7-8 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och rör ut i vattnet. Tillsätt oljan, salt, havregryn, dinkelmjöl och det mesta av vetemjölet. Täck över med en ren handduk och låt jäsa i kylen över natten. På morgonen har du upp degen på ett mjölat bakbord och forma till runda bullar. Pensla med lite vatten och grädda i 250 grader i ca 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...