Sidor

onsdag 30 juli 2014

Mango- och banan nice cream



Det här med att skära upp frukt som ligger i fruktkorgen och börjar se lite ledsna ut och sedan frysa in är verkligen kanon! Särskilt banan som lätt blir lite tråkig. Jag har länge slantat upp banan och fryst in och sedan ätit dem som de är faktiskt som lite snks. När jag var liten brukade mamma skala bananer och dela på hälften, sticka in ett skedskaft i vardera halva av bananen och frysa in för att sedan doppa i smält mörk choklad. Jag har länge slantat upp banan och fryst in och sedan ätit dem som de är faktiskt som lite snacks. Viktigt är att man styckfryser dem innan man lägger dem allihop i en burk som man förvarar i frysen. Är man sugen på glass är det bara att slänga i lite frysta bananbitar (eller annan frukt för den delen, men banan ger den där krämiga känslan) i mixern och vips, har man fått bananglass. Ha i lite kakaopulver också så har du en chokladglass! Beroende på vad man har för mixer och hur stark den är kanske man behöver låta frukten tina lite, alternativt ha i en liten skvätt mjölk.

Nu har vi haft 2 veckor med superfint väder nere i Skåne. Jättehärligt och man har mest varit sugen på något kallt. Iskaffe, vattenmelon och just sådan här fruktglass har varit mina laster. Jag har börjat se den här typen av glass runt om i social media på sistone, och den kallas tydligen nice cream.  Det hade jag ingen aning om alla de åren jag gjort det. Min favorit är att blanda jordgubbar och banan eller mango och banan, det är bara att testa!

Mango- och banan nice cream
0,5 frusen banan
125 g frusen mango mango

Låt frukten tina litelite om din mixer inte är så stark. Kör sedan i mixer till en slät, glassliknande konsistens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...