Sidor

fredag 18 december 2015

Vit chokladfudge med lakrits och citron


Det var ett bra tag sedan jag uppdaterade bloggen, jag har faktiskt inte bakat så mycket på sistone. Nu närmar det sig dock jul och då om inte annat måste man ju baka lite! Så nu lagom till fjärde advent ska ni få lite recept. Än så länge har det blivit lussekatter, saffranstryffel och den här lite annorlunda fudgen. Förra julen testade jag att göra fudge för första gången men fick inte rätt på konsistensen. Nu blev jag väldigt nöjd. Receptet är från Leilas söta jul med lite egna modifieringar. Jag köpte lakritspulver som jag ännu inte kommit på vad jag ska använda till (underlättar inte heller att jag inte riktigt gillar lakrits...), men jag tänkte att det kanske var gott att ha tillsammans med citron. Och sen blev det lite vit choklad i den kombon också. Lite speciella men jag och de jag bjudit tycker de är goda så testa gärna! 

Vit chokladfudge med lakrits och citron  (ca 24 bitar)


  • 2 dl vispgrädde
  • 1,5 dl strösocker
  • 2 dl glykos 
  • 100 g vit choklad
  • 100 g mjukt smör
  • 1,5-2,5 msk lakritspulver (beroende på hur mycket lakritssmak du vill ha)
  • Rivet skal av 1 citron

  • Koka grädde, socker och glykos till 116 grader i en tjockbottnad kastrull. Ta frän värmen och rör ner smör, och sedan choklad, citronskal och lakritspulver. Häll upp i en form klädd med plast eller bakplåtspapper. Låt svalna i rumstemperatur och skär sedan i små kuber.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...