Sidor

lördag 9 april 2011

Macarons med espresso- och chokladfyllning


I torsdags bestämde jag mig för baka macarons och tog med mig dessa till jobbet igår. Mina kära kollegor fick bli provsmakare och förhoppningsvis satte det en liten guldkant på deras dag. Macronerna fick gott betyg och jag tror att de satte lite idéer hos några av mina kollegor. Jag har provat att baka macarons en gång tidigare, det misslyckades kan jag säga och därför räknas inte den gången. Blåbärskrämen som jag hade som fyllning blev däremot god.

Det finns två sätt att baka macarons på; med eller utan sockerlag. Förra gången jag prövade bakade jag utan sockerlag och denna gången fick det därför bli med sockerlag. Har sett lite olika recept på macarons men det jag använde kommer från en konditor som Sydsvenskan en gång skrev om. Eftersom jag inte hittade mandelmjöl i affären så skållade jag mandel och mixade i mixern. Det funkade utmärkt. Sen silade jag mandeln två gånger för att få bort de bitar som inte hade mixats tillräckligt fint. Tycker det gick rätt lätt att baka, inte lika krångligt som man kan tro. Däremot så hände det något i ugnen med vissa av kakorna, när de reste sig och "kragen" (som är utmärkande för macarons) bildades så tippade liksom kakorna och blev helt sneda, medan de flesta höll sig fina och platta. Undrar vad det beror på?

Jag färgade mina macarons med röd hushållsfärg så de blev ljuvligt rosa, och som fyllning valde jag en choklad- och espressosmörkräm. Har man inte en espressomaskin hemma går det jättebra att använda vanligt starkt kaffe.

Macarons med choklad- och espressosmörkräm:

Kakorna:
125 g (ca 2 dl) strösocker
50 g (0,5 dl) vatten
65 g (ca 2 st) äggvita
60 g (ca 1 dl) florsocker
60 g (ca 1 dl) mandelmjöl
frön från en halv vaniljstång (jag hade ingen hemma så jag tog 1 tsk vaniljsocker)

Blanda florsocker med mandelmjölet, sikta gärna. Vispa äggvitan till ett fast skum.
Koka upp socker, vatten och frön från vaniljstång (om du använder vaniljsocker så vänta med att ha i detta tills du blandar i mandelmjölet). Använd en stektermometer för att se när sockerlagen är färdigt, vilket den är vid 118 grader.
Häll sockerlagen i den vispade äggvitan under vispning (den stelnar snabbt så här måste du vara snabb), fortsätt vispa tills smeten har kallnat. Om du vill färga dina macarons så är det nu du har i karamellfärg. Vänd sedan ner mandel- och florblandningen med en slickepott.
Spritsa ut smeten på bakplåtspapper i rundlar knappt stora som femkronor. Låt stå och torka i 30-60 minuter, detta gör att kakorna inte spricker i ugnen. Sätt ugnen på 160 grader medan du väntar.
Grädda sedan i ca 10 minuter mitt i ugnen. Medan de svalnar kan du göra smörkrämen.

Smörkräm:
100 g mjukt smör
2 dl florsocker
2 msk kakao
3 msk espresso

Vispa alla ingredienser och ställ sedan in i kylen tills den har en bra konsistens för att spritsa.
Spritsa eller bred på smörkräm på hälften av macaronsen och använd den andra hälften som lock.

Så här såg de ut när jag hade spritsat ut smeten:


Och så här när de kom ut ur ugnen:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...