Sidor

torsdag 28 februari 2013

Macarons med lemoncurd



Jag föredrar ju att baka macarons med sockerlag då det alltid fungerat bra för mig. Förra gången gjorde jag chokladmacarons när jag testade att göra macarons på kallvispad maräng. Då gick det bra och det blev liknande resultat som med varmvispad maräng. Jag bestämde mig att prova igen och även den här gången funkade det bra. Fyllningen höll jag enkel så det blev bara ett varv med lemon curd i spritsen. 

Macarons
2 äggvitor
2 msk strösocker
110 g mandelmjöl
110 g florsocker

Vispa äggvitor till ett skum, tillsätt strösockret och vispa till en glansig marängsmet. Blanda florsocker och mandelmjöl och sikta ner i marängsmeten. Vänd försiktigt ihop det till en jämn smet och spritsa ut rundlar stora som 5-kronor på en bakpappersklädd plåt. Låt vila på plåten i minst 30 minuter så att ytan torkar vilket ger finare kakor. Grädda sedan i 125 grader i ca 20 minuter.

Fyllning
Lemon curd



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...