Sidor

tisdag 26 november 2013

Granola



En favorit till frukost är fil med hemmagjord granola! Jag köper aldrig müsli, dels för att den oftast består mest av gryn och dels för att jag tycker att det mest blir som en gröt när den inte är rostad i ugn. Så jag brukar göra min egen av vilka frön och nötter jag har hemma. Helst ska nötterna vara grovt hackade, finns inget bättre än när man får stora bitar av nötterna och så ser man ju vad det är för något. Jag brukar oftast blanda i olja, honung och vatten innan jag rostar granolan i ungen men eftersom jag fortfarande har massa äpplen kvar efter skörden från träden i trädgården på jobbet så testade jag att koka äpplemos på ett par stycken och blanda i istället. Och det fungerade hur bra som helst. Jag hade även i torkade äppleringar i denna, men det går självklart bra att ha i russin eller annan torkad frukt eller bär om man vill.

Vill man kan man krydda granolan med kanel eftersom det ju passar bra med äpple, men det skippar jag eftersom jag inte vill ha smaken av äpplekaka till frukost utan tycker att bara äpplekaka borde smaka äpplekaka. Detta blir ingen söt granola vilket jag gillar. Detta är ytterligare en sak som bidrar till att jag gör granolan själv, de flesta som går att köpa har socker som en av de första ingredienserna i ingredienslistan. Jag gör äpplemoset själv och väljer att inte ha i socker, men vill man ha det sötare går det ju utmärkt. Man kan även ha i ett par matskedar honung för att göra den lite sötare om man skulle önska.

Granola
4 dl havregryn
2 dl solrosfrön
2 dl linfrön (krossade eller hela)
2 dl pumpakärnor
1 dl bovete (helt eller krossat)
2 dl hasselnötter
2 dl mandlar
2 dl valnötter
3 dl äpplemos
2 tsk nymalen kardemumma
1 tsk malen ingefära
Torkade äppleringar

Grovhacka mandlar, hasselnötter och valnötter. Blanda ihop med havregryn och övriga frön och kärnor samt kardemumma och ingefära. Blanda sist i äpplemos och blanda ordentligt. Bred ut i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Rosta mitt i ugnen på 175 grader i ca 50 minuter. Passa noga så det inte bränns, kan även vara att det behöver vara inne lite längre.  Låt svalna och blanda i hackade torkade äppleringar, häll upp i en fin burk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...