Sidor

torsdag 21 augusti 2014

Bloggevent på Green Matmarknad

Jag och ett gäng matbloggare blev inbjudna till Green Matmarknad på ett event som ägde rum för två veckor sedan. Jag åkte till Kroatien på semester strax efter så därför kommer detta inägg lite sent. Green Matmarknad satsar på ekologisk och tillsatsfri mat och har en jättefin butik i Västra Hamnen i Malmö. Butiken är mycket större än jag väntade mig och där finns faktiskt det mesta som man behöver när man är och handlar. Förutom matbutik så finns här en salladsbar där man kan plocka ihop sin egen sallad, dagens lunch och här finns ett café bland annat med raw food-bakverk. 


Vi fick en rundtur i butiken och sedan satte vi oss till bords och pratade kring ekologisk mat och butiken samtidigt som vi fick provsmaka tre små rätter som de lagat till oss i butiken; tomatsallad, svamp- och sparrisröra och vårrulle. Med oss hem fick vi en goody bag innehållandes tre sorters pasta gjorda på sojabönor, ketchup med balsamvinäger, oliver, olivolja, och hela kaffebönor. Oliverna har åkt ner i en sallad tillsammans med stekt halloumi men annars har jag faktiskt inte hunnit testa produkterna. Till helgen blir det med all sannolikhet en stor åtgång på kaffebönorna!



Jag gillar verkligen att folk börjar bli mer och mer medvetna om ekologisk mat utan tillsatser, jag ogillar själv att använda hel- och halvfabrikat och föredrar att göra saker från grunden om jag kan. Förhoppningsvis kan vi snart se fler butiker med den här inriktningen på sin mat, eller helst såklart att vanliga butikskedjor utökar sitt ekologiska och tillsatsfria sortiment så att det blir lättillgängligt för så många som möjligt och kanske öppnar ögonen för en del. Det hjälper ju såklart också att ställa krav på sina handlare att de ska ta in varor, inte bara ekologiskt utan det finns så många andra typer av märkningar som också är superviktiga, fair trade till exempel. 

Jag hörde om ett koncept som har utvecklats i Frankrike som de kallar för "inglorious fruits and vegetables" som är en satsning mot att minska matsvinnet och jag tycker att det är ett kalasbra initiativ. Alla de frukter som är för "fula", d.v.s inte passar in i mallen för hur vi anser att frukt och grönsaker ska se ut, säljs i fruktdisken, liggandes bredvid den vanliga frukten men säljs till rabatterat pris. Oftast har den frukten och grönsakerna sålt slut när affären stänger för dagen. Jag bara väntar på att mataffärerna i Sverige och runt om i världen ska snappa upp det med! Green Matmarknad har snappat upp den här idéen på sitt sätt, det som inte passar in i "idealet" används i deras café, blir till juice kanske, eller skärs ner i en gryta till lunchen. In med den fula frukten och de fula grönsakerna i våra kök!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...