Sidor

fredag 22 augusti 2014

Bröd à la Jan Hedh



Jag måste medge att det här brödet bakade jag för ett år sedan och det har ännu inte fått ett inlägg här på bloggen. Förra sommaren skrev jag för fullt på min masteruppsats, en av de finare somrarna på länge men jag satt inne och skrev och skrev. Men har man valt att plugga i London så får man följa det upplägg som de har där och på King´s College var uppsatsskrivandet förlagt till sommaren och uppsatsen skulle in i september.  Det innebar att jag oftast gick upp tidigt på morgonen med tanken om att jag skulle sätta mig framför datorn. Inte sällan använde jag den morgontiden på annat sätt, oftast blev det ett besök på gymmet medan det ännu var hyfsat folktomt men en morgon blev det alltså brödbak som procrastination från uppsatsskrivandet. Det här brödet blev otroligt gott, jag fick syn på bilden när jag gick igenom gamla bilder och tänkte att jag genast måste leta upp receptet så jag kan baka det redan nu till helgen.

Receptet kommer från en av Jan Hedhs brödböcker, minns inte riktigt vilken men jag skulle nästan tro att det är den som bara heter Bröd. Det är egentligen en grunddeg till baguetter men kan användas även till andra bröd och kallas olika saker beroende på hur man formar eller viker det. Man använder en poolish vilket jag gillar att arbeta med eftersom det ger en extra skjuts till brödet och är smidigt när man inte har någon surdeg att tillgå. Det här receptet har tidsanvisningar för knådning i maskin men jag har ännu ingen bakmaskin så jag knådar för hand vilket går utmärkt, man får bara knåda lite längre. Jag har mina ögon på en KitchenAid, och har sagt att när jag får min första lön för mitt första riktiga jobb inom HR så ska jag köpa mig en!

Poolish
5 g jäst
300 g vatten (ljummet men kallare än fingervarmt)
300 g vetemjöl

Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt mjölet och rör tills det är slätt. Täck bunken med plast och låt jäsa 4 timmar i rumstemperatur eller över natten i kylen. Den ska bubbla och bli hålig i mitten.

Bortgöring
6 g jäst
300 g vatten (ljummet men kallare än fingervarmt)
700 g vetemjöl
16 g havssalt

Lös upp jästen i vattnet och tillsätt poolishen och mjölet. Knåda degen i 13 minuter på låg hastighet i maskin. Tillsätt saltet och knåda 7 minuter på en högre hastighet. Låt degen vila i en inoljad burk med lock i 90 minuter. Det är nu du formar degen och bestämmer hur du vill att ditt bröd ska se ut. Antingen gör du 4-5 baguetter av den eller 2 bröd. Sedan låter du jäsa 75 minuter till och värmer upp ugnen till 240 grader innan du snittar bröden och sätter in i ugnen. Använd gärna en förvärmd plåt. Spruta in vatten med en sprayflaska eller häll in ett glas vatten längst ner i ugnen alternativt lägg ett gäng isbitar eller vatten i en form som sätts längst ner i ugnen. 5 minuter efter brödet satts in sänker du temperaturen till 200 grader. Vänta 10 minuter till innan du öppnar ugnsluckan och luftar ugnen. Öppna luckan ytterligare två gånger under gräddningen. Total gräddtid är 30-50 minuter beroende på hur stora bröd som görs. Det gäller att känna sig fram här och har man en kökstermometer så är vitt bröd som detta färdiggräddat när det har en innertemperatur på 96 grader. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...