Sidor

tisdag 10 maj 2011

Födelsedagstårta med ahlgrensbilarfluff och tobleronefluff


För att fira min pojkväns 24-årsdag bakade jag tårta. Hans favorittårta är prinsesstårta men jag ville twista till den lite och valde istället för sylt och vaniljkräm/grädde att använda tobleronefluff och ahlgrensbilarfluff som fyllningar. Jag själv är inte så förtjust i Ahlgrensbilar men alla som var här och åt tårtan tyckte att det var gott. Tobleronefluffet däremot är hur gott som helst och jag skulle kunna äta den som en mousse till dessert.


Jag gjorde det lätt för mig sen och spacklade med grädde smaksatt med lite vaniljsocker och använde ett färdigt marsipanlock. Dekorationerna är gjorda i rosa marsipan.

Jag bakade ljusa bottnar enligt "lika delar"-principen. Det här receptet tycker jag ger en hög, fin botten som är lätt att dela till 3 bottnar.

Hur många ägg som behövs beror på hur stor form man bakar i och såklart hur stora äggen är. Till detta receptet ska äggen vara stora.
2 ägg till en form på 18 cm i diameter
3 ägg till en form på 20 cm i diameter
4-5 ägg till en form på 24 cm i diameter
5-6 ägg till en form på 26 cm i diameter

Ställ fram 3 lika stora glas och knäck äggen i det första. Mät upp lika mycket socker i det andra och lika mycket mjöl i det tredje. I mjölet blandar man ner bakpulvret (1 tsk till 2-3 ägg, 1,5 tsk till 4-5 ägg och 2 tsk till 6 ägg). Man kan dock med fördel minska lite på bakpulvret om man vispat ägg och socker mycket luftigt.

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Vänd sedan ner mjölblandningen försiktigt och häll allting i en bröad form. Grädda nederst i ugnen i 20 minuter för 2 ägg, 25-20 minuter för 3-4 ägg och 35-40 minuter för5-6 ägg.

Tobleronefluff

3 dl grädde
180-200 g toblerone

Värm grädden i en kastrull och smält sedan ner chokladen i den. Det får absolut inte koka för då går det inte att vispa upp fluffet sedan. Låt stå i kylen minst 5-6 timmar, men gärna över natten. vispa sedan upp fluffet till önskad konsistens med elvisp.

Ahlgrensbilarfluff

3 dl grädde
180-200 g toblerone

Klipp Ahlgrensbilarna i mindre bitar så det går snabbare att smälta. Värm grädden i en kastrull och smält sedan ner bilarna i den. Det får absolut inte koka för då går det inte att vispa upp fluffet sedan. Låt stå i kylen minst 5-6 timmar, men gärna över natten. vispa sedan upp fluffet till önskad konsistens med elvisp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...