Sidor

lördag 21 maj 2011

Frallor


Att få nybakat bröd till frukost är en lyx. Så till helgen bakar jag ibland bullar eller bröd, men för att få behålla min sovmorgon så gör jag färdigt brödet kvällen innan så långt så att jag på morgonen bara kan sätta in brödet i ugnen. Ibland tar jag lite mindre jäst och låter degen jäsa i kylskåp över natten och bakar ut det dagen efter, eller så gör jag som med dessa frallor att de vid andra jästillfället får jäsa utbakade på plåt i kylen över natten.

25 g jäst
1 dl vatten
1 dl mjölk
1 msk smör
1 msk ljus sirap
6-8 dl vetemjöl
½ tsk salt

Smula jästen i en bunke, värm mjölken och tillsätt vattnet och smöret och rör ut i jästen. Tillsätt sirap och mjöl. Knåda till en smidig deg. Knåda in saltet i brödet och knåda ett tag till. Låt jäsa minst 1 timme.

Forma runda bullar av degen och lägg på en plåt med bakduk över. Låt jäsa i kylen över natten.

Ta ut plåten ur kylen på morgonen medan ugnen värms till 250 grader. Pensla bullarna med vatten eller ägg (de får en hårdare yta med bara vatten) och strö över vallmofrön, sesamfrön eller vad du vill ha på. Sänk till 225 grader när du sätter in bullarna. Grädda i ca 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...