Sidor

söndag 29 maj 2011

Citron- och hallonkaka




För ungefär en månad sedan när min pappa fyllde år bjöd jag honom på denna citron- och hallontårtan. Receptet är taget ur "Två systrars söta" och de gör rutor av kakan men jag tyckte att det passade bättre att ha den som en tårta för just detta tillfället och gjorde den i en hjärtformad springform. Kakan blev väldigt god, frisk av både citronen och hallonen. Jag ändrade mängderna i receptet lite, och för den formen jag använde (ca 21-22 cm i diameter) halverade jag även receptet.

Citron- och hallonkaka

1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
100 g smör
1 msk mjölk
1 tsk bakpulver
1 dl kokos

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda socker, mjöl, smör, mjölk, bakpulver och kokos till en deg, gärna i matberedare. Tryck ut i botten av en smord form (20x30 cm). Grädda i ugnen 25 minuter eller tills ytan är gyllenbrun.

Fyllning
3 msk maizena (eller potatismjöl)
3 dl grädde
8 ägg
4 dl strösocker
1-2 msk finrivet citronskal
3 dl citronsaft
2-3 dl hallon, färska eller frysta

Vispa ut maizenan i 1 dl av grädden. Rör i resten av grädden och tillsätt ägg, socker, citronskal och citronsaft. Värm på låg värme i en kastrull under omrörning tills smeten tjocknar. Låt inte koka! Häll fyllningen i pajskalet och tryck ner hallonen. Grädda i ugnen 10-15 minuter eller tills kakan är fast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...