Sidor

fredag 13 juni 2014

Muskovadoglass med rostade hasselnötter och chokladsås


En dag när jag skulle göra glass insåg jag mitt i alltihop att jag inte hade något strösocker, däremot hade jag ljust muskovadosocker som jag hade i istället. Det gjorde att glassen fick en lätt kolasmak och blev jättegod. Eftersom kola är supergott med hasselnötter rostade jag snabbt ett gäng i en het, torr stekpanna. Men varför stanna där när man kan toppa det hela med lite hemgjord, varm chokladsås?!

Något som är viktigt att tänka på när man gör glass på sjuden smet är att smeten inte får koka när man sjuder den. Vad som händer då är att glassen blir grynig. Detta går att råda bot på, i alla fall så kan man lindra det lite genom att sila smeten genom en finmaskig sil. 

Muskovadoglass
2 ägg 
1 dl ljust muskovadosocker
2,5 dl mjölk
2 dl grädde
1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och muskovadosocker ljust och poröst. Blanda med mjölken och häll över i en kastrull. Värm på medelvärme och vispa hela tiden tills smeten tjocknar. OBS det får INTE koka! Ta från värmen och blanda i vaniljsocker och grädde. Låt svalna till rumstemperatur och ställ i kylen tills den är helt kall, gärna över natten. Kör sedan smeten i glassmaskinen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...