Sidor

onsdag 18 juni 2014

Rabarbersaft



Ett utmärkt alternativ till alkoholhaltiga drycker är hemmagjord rabarbersaft. Särskilt nu till midsommar eller alla sommarens kalas för del delen. Nu kommer det här kanske lite sen för att hinna göra till midsommarkalaset men är man ambitiös så sätter man en sats ikväll eller imorgon bitti så är saken klar! Lite festligare blir det om man späder koncentratet med bubbelvatten. För en rabarbersmakande alkoholhaltig dryck så blir det gott att istället blanda ut det med mousserande vitt vin eller något annat slags bubbel.

Som jag nämnt tidigare kan jag inte längre dricka flädersaft efter barndomens fläderdrickande. Rabarbersaft har jag gjort innan, smaksatt med kanel och nejlika. Den gången kokte jag rabarbern, tyckte den blev lite smått geléaktig så den här gången testade jag att göra som man gör med flädersaft, varva rabarber, kokande vatten och citron och låta citronen dra ur all smak ur rabarbern. Det blev riktigt bra! Fick fin färg också. Det här blir koncentrat, själv tycker jag om ganska stark saft så det ultimata tycker jag är om man spär den 1+3, men det är naturligtvis en smaksak.

Rabarbersaft
1,5 kg rabarber
1,5 citroner
30 g citronsyra
2 liter vatten
6 dl strösocker

Skär rabarbern i mindre bitar, typ slantar. Skiva citronerna och varva citron och rabarber i en kastrull. Koka upp vattnet och blanda ut citronsyran i det. Slå det över rabarbern och citronen. Sätt på ett lock och låt svalna till rumstemperatur, sätt sedan in den i kylen eller på annat svalt ställe och låt stå minst ett dygn. Sila sedan bort rabarbern och koka upp den avrunna saften med sockret, 5 minuter räcker. Skumma av under tiden och häll upp på rengjorda glasflaskor när det svalnat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...