Sidor

tisdag 23 december 2014

Pepparkaksbollar (raw food)



Så var det lille julafton redan! Jag är fortfarande kvar någonstans i oktober....Jag hade tänkt hinna med att baka massa mer julgodis och bakverk än vad jag har gjort, därav lite halvdan uppdatering här på bloggen.

Det är lätt att det blir alltför mycket julgodis kring julen och julgodis är oftast ganska tungt. Jag gillar raw foodbollar och varierar gärna nötter och frön som jag har i. Oftast gör jag dem med kakao, som här till exempel. Men jag funderade på om man skulle kunna smaksätta med julkryddor istället och tillsatte istället ingefära, kanel, nejlika, och kardemumma och det blev jättegott! Smakar som pepparkaksdeg ungefär. Väl värt att testa och man kan ta mer eller mindre av någon krydda om man skulle tycka det.


Pepparkaksbollar (ca 20 st)

1 dl mandel
1 dl valnötter eller hasselnötter
1 tsk kanel
½ tsk malen ingefära
½ tsk malen nejlika
½ tsk mortlad kardemumma
10 st dadlar (blötlagda i minst 4 timmar om du använder torkade)
1-2 tsk vatten

Mixa nötterna tillsammans med kryddorna. Tillsätt dadlarna (ta bort kärnorna först om det finns) och mixa till en smet. Tillsätt lite vatten i taget tills det blir en jämn smet med en bra konsistens. Den ska vara litelite klibbig för den stelnar lite när den varit i kylen en stund. Rulla sedan till bollar och ställ in i kylen ett tag. Om man vill kan kan rulla bollarna i kokos, hackade nötter, eller kanel blandat med kakao.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...