Sidor

fredag 5 december 2014

Pepparkaksmacarons



Som tips inför andra advent får ni ett recept på pepparkaksmacarons. Vi kom att prata om macarons på jobbet och en kollega berättade att hon smakat ett par gånger men aldrig gillat dem. Det tog jag som en utmaning att omvända henne så jag tog med mig ett gäng lavendelmacarons och ett gäng pepparkaksmacarons eftersom det passade med tiden på året. Som tur är så tyckte hon att de var jättegoda, så jag är väldigt nöjd med mitt uppdrag! Jag gillar verkligen julkryddor och vill ha stark smak av dem. Smaka dig fram när det gäller pepparkakssmörkrämen så att du får rätt balans enligt dig, vissa vill kanske ha mer ingefärsmak eller kanelsmak och då är det bara att öka och minska som man tycker.

De senaste gånger jag har bakat macarons har jag inte blivit nöjd trots att jag har testat både kallvispade och varmvispade varianter. Efter att ha kollat runt lite bestämde jag mig för att testa ett annat recept den här gången och som blev superbra! När man bakar macarons måste man vara supernoga för att få ett bra resultat. Minsta avvikelse så kan det gå fel, och tro mig, det finns många sätt som macarons kan bli fel. Hos Hello sugar hittar du en bra beskrivning på hur man bör gå tillväga. Made by Mary har också en utförlig beskrivning. 

Macarons (ca 45 st)
150 g mandelmjöl
150 g florsocker
36 g strösocker
150 g strösocker
50 g vatten
60 g + 60 g äggvita (ca 4 st) (ska ha stått framme i varsin skål i 1 dygn)

1. Mät upp mandelmjöl och florsocker, sikta ordentligt så du får bort klumpar eller större bitar mandel.
2. Häll den ena äggvitan i en skål som du kan vispa i.
3. Mät upp 150 g strösocker och 50 g vatten i en kastrull och koka en sockerlag. När temperaturen har nått 100 grader kan du börja vispa din äggvita tills den blir ett fast skum. Då häller du i 36 g strösocker lite i taget under vispning.
4. Tag sockerlagen från spisen när den nått 118 grader och häll försiktigt i den i en fin stråle i skålen där du håller på o vispa äggvita och socker. Vispa hela tiden! Fortsätt vispa tills marängsmeten svalnat, det kan ta sisådär 10 minuter.
5. Blanda florsockret och mandelmjölet med den ovispade äggvitan, det blir som en mandelmassa. Om du vill färga dina macarons är det nu du gör det.
6. Vänd försiktigt ner  "mandelmassan" i marängsmeten tills den är helt jämn. Var försiktig här så du inte rör för mycket men inte heller för lite.
7. Spritsa ut rundlar stora som 5-kronor på en plåt täckt med bakplåtspapper. Slå plåten mot bänken ett par gånger så du får bort eventuella luftbubblor och ojämnheter. Låt stå i rumstemperatur 30-60 minuter tills de fått en tunn hinna på ovansidan. Värm under tiden ugnen till 150 grader.
8. Grädda i mitten av ugnen ca 8-12 minuter beroende på hur din ugn är. Jag fick faktiskt ha inne mina i 15 minuter, det gäller att lära känna sin ugn så man vet hur den beter sig. Macaronsen ska inte få någon färg! Låt svalna på galler.
9. Medan de svalnar kan du göra krämen här nedan. Klicka eller spritsa sedan ut krämen på hälften av macaronsen och tryck ihop med den andra hälften macarons.

Pepparkakssmörkräm
100 g rumsvarmt smör
2 msk florsocker
1,5 tsk kanel
1,5 tsk kardemumma (mät upp den ostört och stöt sedan i mortel)
0,75 tsk mald nejlika
0,75 mald ingefära
1 nypa salt

Vispa eller rör smör med florsockret. Tillsätt sedan alla kryddor och rör ihop. Smaka av ifall du vill ha mer av någon smak.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...