Sidor

fredag 16 december 2016

Raw snickers




Jag gillar när man kan göra lite hälsosammare godis av gamla traditionella godisbitar. Jag har tidigare gjort egen Snickers, du hittar den här. Denna variant är en raw version av Snickers som jag hittade hos A Million Miles, sjukt goda! Du bara måste testa! Och de är superlätta att gör och går fort. Knepet här är att använda salta jordnötter så man får den härliga sältan som bryter av. Jag tyckte att det behövdes ännu mer salt, så jag strödde i lite flingsalt. Testa dig fram till rätt sälta beroende på vilka jordnötter du använder. Gör dessa till tredje advent, jag lovar, ingen kommer att märka att de är lite nyttigare än resten av julgodiset!

Raw Snickers (ca 25 små rutor)
200 gram dadlar
1 ½ dl salta jordnötter, grovt hackade
1 ½ dl havregryn
½ tsk vaniljpulver
1 msk smält kokosolja
2-3 msk jordnötssmör

100 g mörk choklad, smält
1 msk kokosolja, smält
hackade salta jordnötter


Mixa havregrynen till mjöl. Mixa dadlarna till en smet och blanda i havregryn, vaniljpulver, hackade jordnötter, smält kokosolja och jordnötssmör. Se till så att allt blandas väl. Klä en form med bakplåtspapper och tryck i smeten i formen (jag använde en form som mätte 17 x 17 cm). Tryck till smeten ordentligt. Smält chokladen och kokosoljan och blanda ihop. Häll chokladen över smeten och sätt in i kylen. När chokladen nästan stelnat, strö över hackade jordnötter så att de fastnar i chokladen. Ställ tillbaka in i kylen och låt chokladen stelna helt. Skär i bitar av önskad storlek. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...