Sidor

lördag 22 december 2012

Saffranskrans med mandelmassa


Inför fjärde advent bjuder jag på en annan variant av saffransbröd!

Jag älskar ju att baka kransar, har gjort både kardemummakrans och äpplekrans tidigare. Nu när det är jul så måste man ju äta saffransbröd vilket jag också älskar och därför bestämde jag mig för att göra lusserbullar i form av en krans med mandelmassfyllning. Matgeek har i många inlägg och i sin podcast diskuterat saffran och han brukar marinera saffran i sprit (konjak eller rom) och säger att man får ut så mycket mer saffranssmak då. Jag testade detta och lät den stå i en månad men kan inte direkt säga att varken jag eller de jag bjöd lussekransen på märkte någon skillnad i smak. Tydligen ska man ta 2 msk av marinaden om det står 1 gram saffran i receptet. Jag tror att jag ska ta det dubbla nästa gång. Här kan man läsa mer om hur man marinerar saffran och se själva vad ni tycker.


Lussekatter (4 längder eller 2 kransar)

50 g jäst
150 g rumsvarmt smör
1½ paket saffran
5 dl mjölk
½ tsk salt
1½ dl strösocker
1 ägg
1-1½ l vetemjöl

ägg till pensling

Fyllning: 
400 g mandelmassa
200 g rumsvarmt smör

Värm mjölken till fingervarm. Smula jästen i en bunke och häll över lite av mjölken och rör ut jästen. Häll på resten av mjölken och tillsätt saffran, salt, socker och ägg. Klicka ner smöret och arbeta in tillsammans med vetemjölet. Ta så mycket mjöl så det släpper från kanterna, för mycket mjöl resulterar i torra bullar, ta hellre i lite mer när degen har jäst första gången. Låt jäsa till dubbel storlek, minst 30 minuter.

Dela degen i 2 alt. 4 delar och kavla ut varje bit för sig. Bred på fyllningen och rullar ihop precis som med kanelbullar. Lägg rullarna på en plåt och klipp snitt, ca 1-1½ cm, nästan helt igenom rullen. Turas om att vika degsnitten åt höger och vänster så att det blir som en fläta ungefär. Låt jäsa 30-45 minuter och pensla sedan med uppvispat ägg och strö över pärlsocker och hackade nötter eller mandlar. Grädda i 15-20 minuter i 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...