Sidor

lördag 29 december 2012

Glass au four



En god nyårsdessert som ser väldigt arbetad ut och kombinerar varmt och kallt är Glass au four. Det enda jag köpte färdigt var sorbeten, eftersom jag läst en så bra recension om mango/passionsorbeten från Triumfglass hos Glassriket. Eftersom jag älskar både mango och passion så blev jag ju tvungen till att prova den. Den var jättegod och hade till och med passionfruktskärnor i sig. Det gav pluspoäng hos mig. Den bildade kärnan i min Glass au four. Sedan bakade jag marängbotten (går också alldeles utmärkt att köpa färdig) och gjorde en sats vaniljglass.

1 sats vaniljglass
0.5 liter passion- och mangosorbet
1 marängbotten

2 äggvitor
1 ½ dl strösocker
en skvätt citronsaft

Marängbotten kan göras ett par dagar i förväg. Så även glassen.

Marängbotten:
1 äggvita
.075 dl strösocker
en skvätt citronsaft

Sätt ugnen på 250 grader. Vispa äggvitan till ett skum, häll i sockret lite i taget under fortsatt vispning och droppa i lite citronsaft. Bred ut till en cirkel på ett bakplåtspapper på en plåt. Sätt in i ugnen och stäng genast av värmen. Låt stå tills ugnen svalnar.

Förberedning:
Lägg glassen när den är färdig i en skål (som tål att vara i frysen) och försök holka ur glassen så att det får plats 0.5 liter mer glass inuti. Ställ in i frysen. Ställ fram sorbeten i rumstemperatur så att den går lätt att forma om. När vaniljglassen fryst till sig, skopa över sorbeten och lägg i hålet i vaniljglassen. Släta till allting så att du får en jämn och slät yta. Så långt går att förbereda.

När det är dags för servering vispas äggvitan till ett skum, häll i sockret lite i taget under fortsatt vispning och droppa i lite citronsaft. Ta sedan fram glassen och skölj bunken med hett vatten lite snabbt så att glassen lossnar smidigt. Vänd upp glassen ovanpå marängbottnen och spritsa över marängen du just gjorde. Bränn av med en brännare om du har det, annars sätt in i ugnen på 250- 275 grader bara så att marängen får färg.

Så här ska det se ut när man lagt sorbeten i vaniljglass-hålet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...