Sidor

onsdag 10 augusti 2011

Brownies med vit choklad



I boken Choklad av Linda Doeser som jag fick av mina vänner en födelsedag (de vet vad som gör mig glad), finns ett otroligt gott recept på brownies. Tanken är att smeten ska gräddas i en form så att de blir lagom höga och jämna, men om man då inte har en sådan form som passar in på beskrivningen på receptet och istället gör som jag gjorde denna gång och bara hällde ut smeten på en plåt med bakplåtspapper så får man halvera tiden i ugnen och kakan flyter ju ut och blir tunnare. Därför föreslår jag att man försöker hitta någon annan slags form, som kanske inte är fyrkantig men det spelar ju faktiskt ingen större roll.

Jag serverar den helst med lite grädde, glass eller bara som den är om man skär den i småsmå bitar och har det till kakbuffé eller godis. I boken serveras den med kolasås, jag har aldrig provat den men ni kan få receptet i alla fall. Låt mig då få veta hur det blev!

Brownies med vit choklad

100 g smör
100 g mörk choklad, hackad
3 dl strösocker
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
100 g vetemjöl
2 msk kakao
100 g vit choklad, hackad

Smält smör och mörk choklad i en kastrull, eller ett vattenbad. Låt svalna och rör sedan ner socker, vaniljsocker och salt. Tillsätt äggen, ett i taget och rör om efter varje ägg. Sikta ner mjöl och kakao och rör ner hackad vit choklad. Häll smeten i en smord och bakpappersklädd form, 18x18 cm. Grädda i ugn 35-40 minuter. Prova med en sticka, när den är nästan torr är kakan färdig. Den ska vara lite seg i mitten nämligen.

Kolasås

50 g smör
200 g råsocker eller strösocker
1 ½ dl mjölk
2 ½ dl vispgrädde
1 ½ dl ljus sirap
200 g mörk choklad

Blanda smör, socker, grädde och sirap i en liten kastrull och hetta upp tills sockret smält. Koka på svag värme i 10 minuter under omrörning. Dra kastrullen från värmen och tillsätt chokladen, rör såsen slät och blank.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...