Sidor

fredag 5 augusti 2011

Kardemummaglass



Lånade boken Sött, Sweet, Dulce på biblioteket och fastnade ju såklart för deras kapitel om glass eftersom jag älskar glass. Har gjort mycket glass i glassmaskin innan, men måste köpa ett nytt isblock till min glassmaskin innan det kan bli så mycket mer av den varan. I den här boken fanns en hel del recept på glass där man inte behövde någon maskin utan det skulle gå bra att frysa smeten direkt. Så då provade jag att göra kardemummaglass och måste säga att det funkade väldigt bra utan glassmaskin. Glassen blev kanske inte lika krämig och luftig som annars men ändå väldigt god. Passar väldigt bra till rabarber och jordgubbar kan jag ju säga.

I receptet skulle det vara 1 vaniljstång som man skårar och kokar med 5 msk vatten, men jag hade ingen hemma och tänkte att det skulle gå lika bra med vaniljsocker.

Kardemummaglass (1,2 liter)

3 ägg (separerade i gulor och vitor)
3 dl grädde
1 dl florsocker
2-3 tsk vaniljsocker
2 tsk stött kardemumma

Vispa äggvitorna till ett fast skum så att man kan vända bunken utan att det rinner ut. Vispa äggulorna med florsockret pösigt och vispa till slut grädden lätt. Vänd sedan ner grädden i äggulorna, rör också ner vaniljsocker och kardemumma. Vänd till slut ner äggvitorna lite i taget, se till att inte röra för mycket så att all luft försvinner. Häll över i en burk med lock och sätt in i frysen. Om du har tid, rör gärna i glassen med lite jämna mellanrum så att den blir krämig och luftig.


Denna glass blir mitt bidrag till Månadens sötsak, som denna månad har temat lättlagat. Det enda man behöver är en elvisp och det går på 10-15 minuter att vispa ihop den här glassen.

Söta saker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...