Sidor

söndag 26 juni 2011

Amerikanska pannkakor med persikokompott


Lyxig söndagsfrukost blev det idag. Gjorde amerikanska pannkakor efter systrarna Eisenmans recept och funderade över vad jag kunde trolla fram som tillbehör eftersom frysen var tom på bär som jag annars tycker är gott att ha till. Kom på att jag faktiskt hade ett gäng persikor så jag improviserade fram lite persikokompott eller vad man ska kalla det och det blev supergott! Säkert jättegott till vaniljglass också.

Amerikanska pannkakor (10-12 st)

3 ½ dl vetemjöl
2 msk strösocker
1 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
½ tsk vaniljsocker
1 krm salt
3 ½ dl filmjölk
½ dl raps- eller solrosolja
1 ägg delar i vita och gula

Rör ihop de torra ingredienserna. Blanda i filmjölk, olja och äggula. Vispa till en slät smet. Vispa äggvitan till ett hårt skum och vänd ner i smeten. Stek i smör på medelvärme, 2 eller 3 i taget är lagom beroende på hur stora man gör dem, ca ½ dl smet tycker jag blir lagom till varje pannkaka. Vänd när det bildas bubblor på ytan.


Persikokompott

6 små persikor
1 msk råsocker
½-1 msk honung
1 tsk vaniljsocker

Skär ett kryss i toppen på varje persika. Skålla persikorna och skölj sedan i kallt vatten, dra av skalet. Skär i mindre bitar och lägg i en kastrull. Värm tillsammans med råsockret och honungen ett par minuter, rör ner vaniljsockret och häll upp i en skål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...