Sidor

måndag 20 juni 2011

Rabarberdricka


I ett nummer av Allt om Mat fastnade jag för denna rabarberdricka som verkade supergod. Tyvärr så har jag inga rabarber eftersom jag har balkong och i mammas trädgård växer det konstigt nog väldigt sparsamt. Men jag fick massa fina rabarber av snälla barndomsvänner då jag var där och hälsade på igår. Så idag provade jag detta receptet och det blev verkligen en god dricka, lite annorlunda eftersom den är kryddad och för tankar lite grann till julen. Vill man inte krydda den så blir den säkert lika god utan.

Rabarberdricka (ca 750 cl)

500 g rabarber
1 liter vatten
1 kanelstång
1 kryddnejlika
1 ¼ dl strösocker

Skölj rabarbern och skär i små bitar. Koka upp med vattnet och kryddorna tills rabarbern börjar bli mosig, ca 10 minuter. Sila av och rör i sockret så det löser sig. Häll upp i rengjorda flaskor.

Drickan får spädas lite, jag tog ca 1 del vatten till 3-4 delar rabarberdricka. Så tvärtemot vad man gör med saft som man köper. Drickan går även att frysas.

Av rabarbermoset som blir över gjorde jag rabarberkräm. Tillbaka med moset i grytan, värm upp och blanda med strösocker och vaniljsocker efter smak och låt det få en slät konsistens. Gott med mjölk till. Och där har man fått två rabarbergodsaker när man egentligen bara skulle göra en.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...