Sidor

söndag 24 juli 2011

Pannacotta med vit choklad och rabarberkompott


När jag tänkte använda mina rabarber till en rabarberpaj ville min pojkvän hellre ha pannacotta. Så för att få användning för mina rabarber gjorde jag en kompott som jag toppade med och det blev en väldigt bra kombination med den vita chokladen som jag smaksatte pannacottan med.

Pannacotta med vit choklad (2 portioner)

2 ½ dl grädde
½ dl gelésocker multi
50 g vit choklad
½-1 tsk vaniljsocker

Hacka vit choklad fint så att det är färdigt att hälla i pannacottan. Mät upp grädde och gelésocker i en kastrull. Låt koka i ½ minut, dra sedan från värmen. Blanda snabbt i vit choklad och vaniljsocker och rör tills chokladen smält. Häll genast upp i portionsformar eller glas och låt svalna till rumstemperatur. Ställ sedan in i kylen ett par timmar.

Rabarberkompott

2 stjälkar rabarber
5 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker

Skär rabarbern i tunna skivor och lägg i en kastrull med strösockret. Koka ca 5 minuter, rabarbern får gärna behålla sin form. Tillsätt vaniljsockret och rör runt. Låt svalna innan det hälls över pannacottan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...